in to the heart of borneo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van remcochantal - WaarBenJij.nu in to the heart of borneo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van remcochantal - WaarBenJij.nu

in to the heart of borneo

Door: Remco & Chantal

08 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Maleisisch Borneo reis: Sarawak en Sabah, 'Into the heart of Borneo'
een reis met sawadee (www.sawadee.nl)
Gedurende deze avontuurlijke rondreis maken we kennis met de 'plaatselijke bevolking' van Maleisisch Borneo; zeldzame neusapen, orang-oetans en neushoornvogels.
We maken ook kennis met de Iban, waar we overnachten in traditionele longhouses. Een onvergetelijke ervaring! We waden door rivieren, wandelen over de Headhunters Trail en je kunt de hoogste berg van Zuidoost-Azië beklimmen. De reis eindigt op een tropisch eiland.

Te gast bij de Iban
In het Bako park zijn verschillende jungletrails uitgezet die je zelfstandig kunt lopen. Hier ervaar je de enorme diversiteit van het regenwoud: van vleesetende bekerplanten tot manshoge varensoorten. Als het oerwoud ontwaakt, kun je groepen zeldzame neusapen bewonderen. Iedere wandeling eindigt op een ongerept strand, voor een verfrissende duik. We bezoeken de Iban, ooit gevreesde koppensnellers, nu de meest gastvrije mensen die je je maar kunt voorstellen. Met hen lopen en varen we door het prachtige regenwoud, waarbij we uitleg krijgen over jachttechnieken, geneeskrachtige planten en de aanleg van rijstvelden. We picknicken met een traditionele maaltijd aan de rivier.

Immens regenwoud
Vanuit Kuching vliegen we via Miri naar Mulu voor onze expeditie in het Gunung Mulu Nationaal Park. Hier bevinden zich midden in het immense regenwoud schitterende druipsteengrotten. We volgen de route die de voormalige koppensnellers liepen, de Headhunters Trail, en overnachten in een boshut aan de oever van de Melinau-rivier. Van hieruit kun je de pittige klim naar de Pinnacles maken; vreemd gevormde, puntige kalksteenformaties, die uit het niets lijken op te rijzen.

Olifanten en orang-oetans
In de Danum vallei bezoek je het primaire regenwoud, dat een geweldige variatie bezit aan planten en dieren, zoals de zeldzame sumatraanse neushoorn, de Benteng olifant, de nevelpanter, gibbons en langgurs. Ook het aantal vogelsoorten is enorm. Je kunt hier prachtige wandelingen maken. Vervolgens brengen we enkele dagen door aan de oevers van de Kinabatanganrivier. Hier zie je neusapen, neushoornvogels en soms zelfs olifanten en wilde orang-oetangs. Hier kun je ook het bijzondere Hutanproject (een orang-oetan onderzoeksproject) bezoeken. In Sepilok krijg je wederom de kans om orang-oetans te bewonderen. In dit rehabilitatiecentrum worden apen voorbereid op hun terugkeer naar het regenwoud.

Mount Kinabalu
In het Kinabalu Nationaal Park kun je ervoor kiezen om naar de top van Mount Kinabalu (4101 meter) te lopen. Langs watervallen en steeds wisselende vegetatie loop je naar boven. Na een overnachting op 3400 meter klim je vroeg in de ochtend naar de top om een adembenemende zonsopgang mee te maken. Wie ervoor kiest om beneden te blijven, kan mooie wandeltochten maken langs de weelderig begroeide flanken van de berg. Op het tropische Pulau Tiga, een voormalig Expeditie Robinson-eiland, kom je helemaal tot rust voordat je weer naar huis gaat.

• 16 Oktober 2009 - 12:58

Luuk:

Fipo! :) Goeie reis! :P

• 20 Oktober 2009 - 19:05

Marloes :

Hey Chantal en Remco,

Hopelijk gaat het weer helemaal goed met je. Heel veel plezier en geniet ervan.

Namens mij en alle Banjers :)