van Searching for bats tot Finding Nemo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van remcochantal - WaarBenJij.nu van Searching for bats tot Finding Nemo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van remcochantal - WaarBenJij.nu

van Searching for bats tot Finding Nemo

Door: Remco & Chantal

01 November 2009 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hallo allemaal

Wat een geweldige reactie's plaatsen jullie toch, de mensen kijken ons hier vreemd aan omdat we zo zitten te lachen achter de PC.

Na een leuke vlucht met een propellervliegtuigje van een half uur zijn we in Mulu aangekomen. We hebben nog een erg leuk filmpje waarbij je de turbulentie kunt zien die we hadden tijdens de vlucht. het was een mooie vlucht waarbij je het rregenwoud goed kon bekijken. De vlucht deed ons alleen wel denken aan een schoolreisje, kort na het opstijgen kregen we een heerlijk pakje drinken aangeboden door de stweardes, geweldig gewoon.

We hebben de nachten in de jungle overleefd. In Mulu hadden we een resort waarbij je echt het idee had dat je midden in de jungle zat. Het was alleen wel jammer dat we enig gezelschap op de kamer hadden in de vorm van mega kakkerlakken. De toilet spoelde niet door en de douche waren 3 koude straaltjes. Maar de bedden sliepen goed en dat is het wel het belangrijkste.

We hebben een canopytocht gemaakt door de toppen van de bomen van het regenwoud. We hebben niet echt veel dieren gezien maar deze toch gaf wel een mooi beeld van hoe groot deze woudreuzen zijn.
vervolgens 2 grotten bekeken, the lang cave en deercave. In de deercave zitten 2,5 miljoen vleermuizen verdeeld over drie kolonies. En geloof ons dat zjn er veel. Na het bezichten zijn we naar het observatorium gegaan om te kijken hoe deze 2,5 milj de grot uitvliegen. Het was even spannend want de 2 dagen ervoor vlogen ze niet uit ivm het slechte weer. Wij vonden dat ze nu wel konden gaan, want tja die beesten moeten toch ook een keer eten. En gelukkig vlogen ze uit die avond.

Er is trouwens deze dagen zoveel regen gevallen dat de rivier met zeker 2 meter was gestegen. Voor ons een voordeel want dan hoefden wij de boot niet uit om die te duwen, wat bij een lagen waterstand wel nodgig was.
De dag erna nog 2 grotten bezocht, de clearwatercave en de windcave.
hier nog spannende dingen meegemaakt, de avond ervoor waren er schoenen gejat van een medereisgenoot. Nu zagen we dus die dag iemand op zijn schoenen lopen. met behulp van de parkwachters hebben ze hem zijn schoenen uit laten trekken en kon hij bewijzen dat het zijn schoenen waren. Tja, wie bedenkt dat nu schoenen jatten in de jungle.

vervolgens per boot doorgevaren richting camp 5. Na de boottocht moesten we nog een wandeling maken van 8 km, gelukkig over vlak terrein dus dit verliep zonder problemen. Bij camp 5 aangekomen bleken we de komende nachten door te brengen op een houten verhoging met een aantal nog dunnere matjes erop, wonder boven wonder hebben we nog goed geslapen ook. Al hadden we na 2 nachten wel last van de rug. De tweede dag was een dag met alleen maar regen, deze hebben we onder een afdak al kaartend en lezend doorgebracht. Aan het einde v/d dag werd het nog even droog du nog een korte wandeling gemaakt.
De volgende dag een wandeling van 11 km, deze ging over glibberige paden en plankjes. En dan ook nog in de gaten houden dat je geen bloedzuigers op je lichaam had. En dan als druppel lag er een boomstam met een doorsnede van meer dan een meter op het pad waar we overheen moesten klimmen. Maar al met al ene mooie tocht, die we zonder bloedverlies hebben kunnen afleggen.
Daarna met longboats verder over de rivier, op een gegeven moment meende chantal iets op te vangen over een waterval, maar meende dit verkeerd te hebben verstaan. Het tegendeel bleek, voorbij de bocht bleek een watervalletje te zijn van 0ng 75 cm hoog, nou hoog genoeg om drijfnat te worden. Althans chantal, want die zat als eerste in de boot (waar ze door de bootmensen neer was gezet).
Na een boottocht van 4 uur aangekomen in Limbang. En heerlijk het hotel had warm water !!!, wat een genot om na 4 dagen weer fatsoenlijk te kunnen douchen.
Heerlijk geslapen en de volgende dag met de boot naar Labuan en van daaruit door met de boot naar KK (kota kinabalu).

Een geweldig hotel, van alle gemakken voorzien een douche met verstelbare kop en heerlijke bedden !!!.

Vandaag een heerlijk relaxdagje, we hebben gesnorkeld vanaf een eilandje bij de kust van KK. Prachtige onderwaterwereld, maar ook hier trok chantal weer dieren aan, de vissen hadden haar al snel omsingeld en ook hier durven ze wel met z'n allen. Maar gelukkig zijn de vissen niet zo gevaarlijk als de apen.

Morgen vliegen we om 7.00 naar Lhadat datu, ene vlucht van ong een uurtje. Deze dagen gaan we onder andere de Mount Kinabalu beklimmen. Gisteren hebben we alvast de benodigheden gehaald, handschoenen, muts, stokken enz. De temp daar zal hetzelfde zijn als bij jullie. Alleen zitten wij dan op meer dan 4 km hoogte. De rest van de tijd is het hier ruim 30 graden, heerlijk.

Zoals jullie kunnen lezen, vermaken we ons prima en hebben we wel het idee dat we op vakantie zijn, ondanks het vroege opstaan. De tijd vliegt hier voorbij mede door de vele indrukken.

Nou ik hoop dat jullie weer een goede indruk hebben gekregen van alles wat we hier meemaken.

Liefs
Romeo en Julliette

(deze namen hebben we gekregen nadat er op een ticket van Remco Romeo stond ipv Remco, we zijn ook bang dat deze namen ons de rest van de reis zullen achtervolgen)

• 03 November 2009 - 07:50

Luuk:

FIPO!

• 04 November 2009 - 19:02

Sue & Jeroen:

Hallo Romeo en Julliette

Wat een genot he, lekker warm douchen! En wat de beesten betreft heeft Chantal het wel getroffen eerst apen nu vissen haha!

Hier gaat alles goed, Anne groeit als kool de fles gaat er zonder problemen in. Ook slaapt ze geweldig, de nachten zijn voor ons ook weer fijn.

Pas goed op elkaar!

Lieve groeten van ons 4 uit Apeldoorn!

• 05 November 2009 - 16:29

Pa Te Hofstee:

Een schoolvluchtje met een drankje van de stweardes geweldig gewoon. Wat ik hier uit begrijp is, dat je de stweardes geweldig vind, en toch gewoon, of ging het alleen om het pakje drinken??. Net als bij de vorige keer, weer het idee dat je midden in de jungle zat. Nou als je nog eens ergens midden in denkt te zitten, meet het dan eens een keer uit, maar ieder keer maar denken dat je er midden in zit, dan denk ik dat jullie in dat waanidee blijven zitten.De nachten in de jungle overleefd, dat kwam mij doordat de bedden zo lekker sliepen, en jullie wakker zijn gebleven. Bedden die kunnen slapne, nooit van gehoord. Was het soms een aap die op de gestolen schoenen liep of!!!!. Een canotocht door de toppen van de bomen, stond het water zo hoog, of stonden de bomen zo laag.
    Nou verder is het goed gegaan.

Groetjes,
    Pa te Hofstee.

• 05 November 2009 - 21:47

Yvonne Rubenbauer:

hallo globe"grotters"

leuk jullie reisverslag weer te lezen. Blijf genieten en Chantal; tip 2. blijf ook uit de buurt van zwemmonsters!!!

groetjes van Yvonne die het al helemaal heeft gehad van de regen in Silvolde en omstreken.

• 07 November 2009 - 11:21

Betsy Nap.:

Hallo remco en chantal
    lees met veel plezie jullie belevenissen, vertel ze door aan papa en anderen. Arie heeft geprobeerd contact te zoeken, tel. wanr zijn computer is stuk. Veel
    plezier nog.

• 07 November 2009 - 11:24

Betsy Nap:

Had niewt verder gekeken dan de neus lang was, laatste deel van het bericht was achterhaald.

groetjes

• 11 November 2009 - 13:50

Marja:

Hahaha ... ik dacht al waarzijnzenou. Krijg geen mailtjes met updeets?! Heb uiteindelijk in de gaten gekregen dat ook blonde mensen zich moeten registreren om automatisch op de hoogte te blijven. Wat een prachtige herinneringen hebben jullie straks weer. Mooimooimooi!
    Btw Tarzan: moet Jane weer als eerste overal op afstappen???

• 11 November 2009 - 17:25

Pa Te Hofstee.:

Nog even een reactie op het reisverslag.
    Over de relaxdag en het snorkelen van Chantal.
    Ik vind het niet zo gek dat Chantal op dat moment omsingeld werd door de vissen. De vissen hebben volgens mij nog nooit zo'n grote vis zien zwemmen met een badpak aan "toch".

• 11 November 2009 - 17:29

Pa Te Hofstee:

Nog de groetjes vergeten te vermelden bij het vorige berichtje, nou bij deze dan.
    En geniet samen nog van de overige vakantiedagen.

De groetjes van Pa t.H.