We zijn er!!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van remcochantal - WaarBenJij.nu We zijn er!!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van remcochantal - WaarBenJij.nu

We zijn er!!!!

Door: Remco & Chantal

21 Oktober 2009 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal

Na 2 vluchten die rustig verliepen zijn we aangekomen in Kuching.
We hebben een mooi hotel met heerlijke bedden, onze jetlag hebben we dus heerlijk kunnen bijslapen.

Nadat we op zondag zijn aangekomen hebben we Kuching verkend en een aantal musea bekeken. Het is hier warm, zelfs als je niets doet dan zweet je nog. veel drinken dus.

Maandag vertrokken naar National park Bako. Met de boot gingen we 20 min varen en we hebben vele zandbanken moeten ontwijken omdat het eb was. het laatste stuk hebben we door het water moeten lopen omdat de boot nergens kon aanleggen. ook hier kennen ze een vorm van wadlopen.

na inschrijven hebben we een tocht gemaakt van ong 2 km. Stelt niet veel voor zul je denken, maar hier wel! De combinatie van jungle, hitte, stronken, rotsen, heuvels maakten deze toch nog best wel intensief, maar is een mooie inkomer.
We hebben direct al de bekende neusaap gespot. Deze zat in de bomen in de mangrove samen met een aantal makaken (later zullen we nog een aantal leuke ervaringen hebben met de makaken).
De tocht was een mooie tocht en eindigde in een baai met een klein strandje.
Terug bij het park kregen we een chalet toegewezen, we sliepen in chalet 2, met uitzicht op de zee.

Gegeten, het eten is hier trouwens heerlijk, de eerste dag hebben we een buffet van allerlei lokale gerechten gehad. op deze manier konden we alvast proeven wat we lekker vonden.

's avonds een nachtwandeling gemaakt, en wat is het donker in de jungle. Niet echt veel bijzondere dieren gezien, slangen, boomkikkers,vleermuizen, katvissen enz.
Maar wel een aparte ervaring.

Wat minder geslapen die nacht, mede door de matrassen die een plastic hoes hadden. Maar toch nog wat kunnen slapen en om 6.15 wakker om naar de mangrove te gaan. Rond dit tijdstip zitten er de meeste dieren.

Ontbeten en daarna begonnen aan een pittige wandeling van 5,5 km. 3,5 uur lopen door jungle, trappen, klimrotsen, boomstronken en soms zag je niet eens dat het een pad was.
Afgeweken van de route om een uitzichtpunt te bekijken, hier onze lunch genuttigd, heerlijk met een "koel" windje.
Nog een stuk van een andere route gelopen die naar het strand toeging, de indische oceaan. Warm water, maar wel verkoelend na de intensieve tocht. Het laaste stuk terug gelopen. En toen kwam onze geweldige ervaring met de makaken. De apen hadden het op onze lunchboxes voorzien. Een stuk of 25 apen kwamen op ons afgerend om deze boxes te scoren. Gelukkig hadden we deze los in de handen en konden we ze met een noodgang weggooien. Even hiervoor zaten ze nog vast aan de rugzak bij remco, gelukkig waren ze eraf, want makaken zijn GEEN vriendelijke beesten. het leuke is dat er overal borden hingen met DO NOT FEED THE ANIMALS, nou dat gaan we aanpassen.DO NOT FEED THE ANIMALS, THEY DO IT THEMSELF.
Om uit te rusten vonden we dat we wel een blikje cola en heerlijke chips verdient hadden. Dat vonden de makaken niet! Weg zak chips, met een enorme vaart vlogen ze over de tafel en gingen de boom in met onze zak (om later ook nog terug te komen voor de restjes). Vandaar dat ik (chantal) klaar ben met de makaak.
Volgens medereisgenoten trok ik die apen aan, dit belooft iets voor de oerang oetangs die we morgen gaan bekijken. (aldus chantal)

Vandaag met de boot terug naar Kuching, de kleding laten wassen. En nou dat was nodig, deze stonken een uur in de wind.

Kuching verder verkent en heerlijk gelunched en nu even internetten.

Morgen vertrekken we voor 4 dagen naar de Iban. Ook daar zullen we veel beleven.

Liefs
Remco en Chantal.

• 21 Oktober 2009 - 21:57

Yvonne :

hallo globetrotters,
    wat fijn dat jullie vakantie nu echt is begonnen. Ik wens jullie heel veel plezier en mooie reiservaringen toe. Chantal blijf vooral uit de buurt van alles wat op AAP lijkt.
    lieve groetjes van Yvonne uit het OOK zo mooie Silvolde.

• 22 Oktober 2009 - 12:26

Luuk & Marco:

En heb je Jane al gezien????? :D

• 31 Oktober 2009 - 14:53

Suus :

Ik heb nog een ervaring met jullie in de Apenheul: ook hier vraten ze onze krentebollen op...dat lag dus wel aan Chantal! hahahhaha

• 05 November 2009 - 15:57

Pa Hofstee:

Hallo Chantal en Remco.
    Op de eerste plaats vertel ik even dat mijn computer voor reparatie bij Nijenhuis is beland. Dus weinig kunnen mailen. Maar nu gaat het weer, en zal de achterstand proberen in te halen.
    Wat bedoel je met bijslapen?? o nu weet ik het, bij elkaar slapen.
    Misschien lees ik het verkeerd, maar gaan jullie s'avonds een nachtwandeling maken, en als ik het goed begrijp s'nacht een avondwandeling. Of lopen jullie van de avondwandeling de nachtwandeling in????
    Fijn dat het allemaal nog zo goed verloopt, op de aapjes na. Wanneer je de oerang oetang tegen komt, trek dan vooraf zelf het apenpakje aan om niet op te vallen bij de reizigers.
    Op naar Iban.

Groetjes,