Be a Swazi - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van remcochantal - WaarBenJij.nu Be a Swazi - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van remcochantal - WaarBenJij.nu

Be a Swazi

12 Augustus 2013 | Swaziland, Mbabane

Om 8.00 ontbeten om daarna met Djandula een lokale gids en ochtend Be a Swazi te zijn. Als eerste reden we naar een lokaal Craft Market. Hier werd ons laten zien hoe je van kaarsvet bijvoorbeeld een nijlpaard kunt maken. Mooi om te zien. Verder nog wat kleding en houtsnijwerk gezien. Daarna doorheen naar een uitkijkpunt en onderweg nog staande gehouden door een politieagent. Alleen het rijbewijs laten zien was voldoende, het internationale rijbewijs was dus ook in Swaziland niet nodig. We keken uit over Heaven Valley, hier bevindt zich het onderkomen van de koning en tevens het parlementsgebouw. We kwamen daarna bij een lokale Primary school. Weer hebben hier wat pennen, schriften en een passerset overhandigd aan de directeur. De kinderen leren hier hoe ze moeten koken, verbouwen en veel meer. De kinderen komen s ochtend vaak met een lege maag, daarom kijken de kinderen hier eerst pap, en in de middag veelal eigen verbouwde groente. Wel moeten ze hout meenemen voor het koken. Als laatste zijn we wezen lunchen bij de ouders van onze gids. We kregen er spinazie, pompoen, kip en een maispap. We hebben placemats gekocht gemaakt van een lokale grassoort. Bij het hotel aangekomen hebben we thee en koffie gedronken. Remco is weer fanatiek gaan wandelen de berg op. Hier heeft hij 45 minuten op een rots gezeten en genoten van het uitzicht en de vele roofvogels die om hem heen vlogen. Vanaf dat punt kon je 380 graden om je heen kijken. Chantal heeft in de beschutting van wat struiken een e-book gelezen. Daarna samen thee en koffie en wezen eten.

• 17 Augustus 2013 - 17:06

Pa Te Hofstee:

Hoi vakantiemensen,

Mooi om te zien hoe van kaarsvet modellen gemaakt kunnen worden. Iets om thuis ook uit te proberen, een leuke hobby. Een wereld van verschil met de kinderen in Nederland om met een lege maag naar school te moeten gaan, maar gelukkig toch op school toch nog eerst pap krijgen. Jullie zijn gaan lunchen bij de ouders van de gids, was dit van te voren gepland, en/of aangeboden. Als het aangeboden is, was dit natuurlijk een verrassing, toch.
    Een wandeling na een hotelbezoek, kan ontspannen zijn, als je er maar niet moe van wordt.
    En met al die uitzicht, krijg je ook inzicht.

Ga zo door, en geniet.
    Pa.